Kaustisen kansanmusiikkijuhlilla hyvä lipunmyynti, tulos alijäämäinen

Kaustisen kansanmusiikkijuhlia järjestävän Pro Kaustinen ry:n tilikauden tulos jäi tappiolliseksi 52 000 €. Menopuolta kuormittivat muun muassa yllättävät henkilöstömenot ja tuloissa jäätiin tavoitteista yritysyhteistyön ja avustusten osalta. Tilikauden liikevaihto oli reilut 940 000 €.

”Tuloksesta huolimatta kassamme on vahva, ja myönteisenä merkkinä lipputulot ylittivät selvästi budjetoidun – festivaali siis kiinnostaa yleisöä, mikä on tärkeintä”, toteaa Pro Kaustinen ry:n puheenjohtaja Sirpa Lahti.

Pro Kaustinen ry:n vuosikokous valitsi kokouksessaan 10.12.2018 uudeksi puheenjohtajakseen kaustislaisen Ira Korkalan 1.1.2019 alkaen.

Kansanmusiikkijuhla on Korkalalle tuttu. Hän on toiminut juhlien eri luottamus- ja työtehtävissä vuodesta 2003, toimien viimeisimmät vuodet aktiivisesti ohjelmatuotannossa ja hallitustyössä. Korkala on pitkän linjan yhdistysaktiivi ja hänellä on kokemusta yhdistys- ja järjestötyön eri luottamustoimista niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

Nykyinen puheenjohtaja Sirpa Lahti päättää nelivuotisen puheenjohtajakautensa hyvillä mielin: ”Neljä vuotta on lyhyt aika, mutta siinä ehtii silti tapahtua todella paljon. Erityisen iloinen olen festivaalin pelimannihengen kasvamisesta, onnistuneesta juhlavuodesta ja ikään kuin kaiken kruununa kaustislaisen viulunsoiton Unesco-ehdokkuudesta.” Lahti jatkaa edelleen yhdistyksen hallituksen jäsenenä.

Korkala ottaa puheenjohtajuuden vastaan nöyränä ja tulevaisuuteen katsoen: ”Koen, että voimme luottavaisin mielen jatkaa Sirpan puheenjohtajakauden jälkeen eteenpäin juhlien kehittämistä ja aseman vahvistamista niin Kaustisen kuin maakunnankin näkökulmasta, yhteisenä asiana.

52. kertaa järjestettävien Kaustisen kansanmusiikkijuhlien ensimmäiset ohjelmatiedot julkistetaan Folklandia-risteilyllä 12.1.2019 ja varsinainen ohjelmanjulkistus pidetään maaliskuussa. Vuoden 2019 festivaalin teemana on rytmi ja maakuntateemana Savo.