Pro Kaustinen ry.
TIEDOTE 17.12.2021

Kaustisen kansanmusiikkijuhlia järjestävä tuotanto-organisaatio Pro Kaustinen ry. on vuosikokouksessaan 16.12.2021 vahvistanut menneen kesän juhlan ja tuotantokauden tulokset. Hybridimuotoisena järjestettyyn festivaaliin myytiin kaikkiaan 3740 lippua, sisältäen VirtuaaliKaustisen lipunmyynnin. VirtuaaliKaustinen-verkkosivusto keräsi festivaaliviikon aikana 67 070 käyntiä 36 eri maasta.

”Viime kesän festivaalin järjestäminen hybridimuotoisena rajoitusten puitteissa oli poikkeuksellinen. Saadun yleisöpalautteen ja kokemuksemme perusteella järjestäminen oli kannattavaa, olemme tyytyväisiä toteutukseen ja edelliseen tilikauteen kokonaisuudessaan. Poikkeusvuodet on otettu vastaan organisaation kehityksen vuosina.” kertoo Pro Kaustinen ry:n puheenjohtaja Ira Korkala.

Festivaaliorganisaatiossa iloitaan kaustislaisen viulusoiton listautumisesta Unescon aineettoman kulttuuriperinnön luetteloon. ”Tunnustus on ainutlaatuinen ja merkittävä niin elävälle kaustislaiselle musiikkiperinteelle, koko kansanmusiikin ja -tanssin kentälle kuin musiikkielämälle Suomessa. Kansanmusiikkijuhlat kaustislaisen viulunsoiton tunnetuimpana alustana on valmiina vastaamaan kasvavaan kiinnostukseen ja kysyntään. ” toteaa Korkala.

Pro Kaustinen ry:n vuosikokous valitsi kokouksessaan 16.12.2021 Ira Korkalan jatkamaan yhdistyksen puheenjohtajana, myös nykyisen hallituksen jäsenet Tiina Pajukangas ja Pilvi Järvelä jatkavat luottamustoimissaan, uusina hallituksen jäseninä aloittavat Ilona Salomaa-Uusitalo ja Lauri Oino.

”Ensi kesän juhlia valmistellaan luottavaisin, innostunein mielin. Virtuaali- ja hybridijuhlien järjestämisen ansiosta olemme valmiimpia reagoimaan muuttuviin tilanteisiin. Erilaisia tuotantotapoja on päästy testaamaan poikkeuksellisissa olosuhteissa, ja kokemusta on kertynyt kehitystyön tueksi.” kommentoi toiminnanjohtaja Valtteri Valo.

Kaustisen kansanmusiikkijuhlat järjestetään ensi kesänä 11.–17.7.2022. 55. kertaa järjestettävän festivaalin ensimmäiset ohjelmatiedot julkistetaan tammikuussa. Vuoden 2022 festivaalin teema on Mukana! ja maakuntateemana on vuorossa Karjala. Kansanmusiikin ja kansantanssin edistämiskeskuksen valtakunnallinen vuositeema on Menuetti.

Mer information:
Ira Korkala, puheenjohtaja, 040 583 2714, ira.korkala@kaustinen.net